"Kíváncsi voltam, hogyan jutott el odáig, hogy felfedezze önmagát és vett bátorságot ehhez az 1920-as években" - interjú David Ebershoffal

by - 3/09/2021

1. Miért írtál Lili történetéről? 
 
Először az 1990-es években olvastam Lili Elbe történetéről. Azonnal megragadott az úttötrő élete, és többet akartam tudni róla. Kíváncsi voltam, hogyan jutott el odáig, hogy felfedezze önmagát és vett bátorságot ehhez az 1920-as években és kíváncsi voltam, miért nem volt helye az LGBTQ történelemben. Szóval elkeztdtem olvasgatni és gondolkodni, míg elég nagy vágyat nem éreztem ahhoz, hogy írjak róla. 

2. Elismerem, hogy sokat találtam Lili életéről, de valami furcsa volt: Egyesek azt állítják, hogy Lili Elbe nem transznemű, hanem interszexuális volt. Mit gondolsz erről? 

Amikor elkezdtem Liliről írni megpróbáltam megérteni, hogyan látta önmagát és ezt képviselem a regényben. Az egyetlen művészi célom az volt, hogy az ő önmegítélését adjam át az olvasónak - nem azt, ahogyan az orvosok, sem azt, ahogy a politikusok és az újságírók látták, sem pedig azt, hogy hogyan látjuk őt ma. Nőnek látta magát és ezt akartam ábrázolni: Egy nőt, aki rátalál önmagára.

3. Mit mondott a baráti köröd arról, hogy ilyen témában dolgozol? 

A legtöbben többet akartak tudni erről a rendkívüli nőről.

4. Hogyan hatott rád a regény megírása?

Lili az egyik hősöm lett. Most is gyakran gondolok rá, pedig már lassan húsz év eltelt. Megerősítette bennem a tanulságot, hogy a hamis élet nem élet. Nem élhetünk másokért, hanem magunkért kell élnünk.

5. Mit mondana magyar olvasóinak? És mi a még érdekesebb kérdés: mit küldene transznemű olvasóinak?

Magyar olvasóimnak: köszönöm. Szívesen meglátogatnám egyszer az országot. Nekem volt egyszer egy Elektra nevű vizslám, gyönyörű és érzékeny lény. Vágyom, hogy ellátogassak a vizsla földjére. 

Transz olvasóimnak: köszönöm, hogy elolvastad a könyvet. Remélem, Lilit ugyanolyan inspirálónak találtad, mint én magam. A legfontosabb, amit mondani tudok: ha szeretnéd elmondhatod a történeted. Hallgatom.

You May Also Like

0 megjegyzés