5 könyv, amit kötelező olvasmánnyá tennék az iskolákban

by - 2/07/2018

 Ugye mindenkinek fel-feljönnek az emlékkek az általános iskolai (és néhány iskolában még középiskolában is) kötelező olvasmányok. Na, hát most én megmondom az őszintét. Én soha nem olvastam el egy kötelezőt sem. Vagyis ezzel a kijelentéssmmel egy kicsit hazudnék, mert A kőszívű ember fiait húsz oldalig elolvastam. Bár az igaz, hogy a mai napig csak annyira emlékszem, hogy meghalt valaki. Viszont így utólag visszanézve volt pár izgalmas és igen tanulságos kötelező olvasmányunk. Például ilyen a Lassie, ami igenis szórakoztat és tanít is, valamint ilyen még A Pál utcai fiúk. Ennek is hatalmas tanulsága van és erre is csak most jöttem rá, tizenhét éves fejjel. 
 Na, de a mai bejegyzésem igazából arról szólna, hogy én miket tennék bele a kötelező olvasmányokba a 21.századi könyvek közül. Ugyanis szerintem, ha ezek közül lenne valamelyik kötelező olvasmány, mint például egyes sulikban Leiner Laura Szent Johanna Gimi c. sorozatának első része.

1. Rácz-Stefán Tibor: Fogadj el


  Bár 18+ és szivárványkör van az elején, de nagyon is megtanít sok mindenre. Például arra, hogy hova vezethet a hazugság. Számomra ez a könyv sok mindent tanított. Valamint a saját énem felvállalásában is nagy szerepet játszott. Szerintem ezért is lenne nagy hatással a 15-16 éves korosztályra. Ugyanis ez az a kor, ahol elő szoktak jönni az ilyen gondolatok. Ebből kiindulva pedig természetesen kötelező olvasmányként kilencedik osztályba sorolnám. 

2. Becky Albertalli: Simon és a homo sapiens lobbi


 Őszintén megmondom ezt minden olyan szülőnek a kezébe adnám, akinek a gyereke 18 éves kora előtt vallotta be a másságát. De nem csak szülőnek. Gyereknek is, akik nem fogadják el magukat, vagy éppen az ilyen társaikat. Mint a bejegyzésemben leírtam, baromi jól bemutatja, hogy egy gyereknek igen is van joga kimondani 100% biztosan, hogy ő homoszexuális, biszexszuális, leszbikus, transznemű és még sorolhatnám, mi. Azért is adnám mindenkinek a kezébe, aki ebbe, vagy kicsivel fentebbi korosztályban van, mert sokan elsőre ítélkeznek. Ugyanis a gyerekek pont ebben a korban a leggonoszabbak az ilyen kortársaikkal. Lenézik, kicsúfolják, gúnyolják őket, csak azért, mert a sajat nemét szereti. 

3. Borsa Brown: Az Arab-sorozat


 Magam sem tudom, miért sorolom ide ezt a sorotatot. Talán azért, mert az eddigi egy és negyed kötet, amit én olvastam, már tanított valamit. Az első kötet azt, hogy igen is vannak olyan kultúrák, akik elzártan élnek, mégsem feltétlen kőszívűek, hanem emögött van egy normális férfi is. Meg persze egy fantasztikus kultúrát is megmutatott. A második részből amit eddig megtanúltam, hogy még a legnehezebb helyzetekben is sajnos egy álarcot kell magunkra raknunk. Kivéve, ha segítséget akarunk magunk mellé. De azt csakis egy közeli személytől. 

4. Tomcsik Nóra: A változások kora


 Ennek a könyvnek félve álltam neki, de végül már könyörgök a második részért. Ez a könyv egyrész megtanít az igaz barátságra, másrészt a kitartásra, másrészt pedig arra, hogy igenis merjünk álmodozni. Bátran legyünk olyanok, mint Henry. Igaz, néha olyannak is kell lenni, mint George, de ki ne szeretne Henry helyében lenni. Nem? Ki ne lenne egy álmodozó felnőtt, de mégis gyerek? Én biztos. 

5. Ludányi Bettina: Mennem kell

 Számomra ez a könyv azt tanította, hogy egy embert igenis képes megváltoztatni a szerelem. Az mondjuk más kérdés, hogy Betti eggyetlen egy mondatával megvett engem. Pontosan leírta az érzéseim. Ez a mondat pedig így hangzik: "Éreztél már ilyet? Hogy a személyiségeddel kilógsz a sorból? Mintha nem ebbe a világba kellett volna születned, vagy nem az adott városba, országba, kontinensre?"
 A két főszereplő tényleg megálja a helyét a sztoriban és megmutatja, hogy lehet így is szerelmesnek lenni. Mégha az egyik fél családja nem is "jó". 

You May Also Like

5 megjegyzés

  1. Egyiket sem tartom kötelezővé sorolhatónak, sem meggyőzőnek az érveket, annak ellenére, hogy többnyire számomra is kedvelt szerzőkről és kötetekről van szó. Naivnak és hirtelennek tartom ezeket a javaslatokat...

    VálaszTörlés
  2. Alapvetően jó könyvek, de sajnos arról nem szabad elfeledkezni, hogy a kötelezőknek nem csak a mondanivalója a lényeg, hanem a nyelvezete is. (És most itt nem kifejezetten gondolok egy Egri csillagokra, de azért mindenképp legyen szépirodalom.) Egyébként tankönyvekbe mindenkinek megvan a lehetősége bekerülni, asszem két publikáció után beveszik az irókat, ha jelentkezik egy társaságba, és akkor tőlük már lehet könyveket sulis könyvekben megjelentetni. :) Mindenesetre én pl. egyiket se tudnám elképzelni sem az én kötelezőim között, sem a gyerekeimnél. Ilyen téren minden második könyv kötelező lehetne, mert majdnem mindegyiknek van olyan háttértartalma, amit illenék megfogadni, beépiteni az életbe. :) (Mondom én ezt, mint tanitó jelölt :D)

    VálaszTörlés
  3. Nos, én semmit se tennék kötelezővé. Mert ha valamit kötelezővé tesz az ember, attól elmegy a kedvünk. Amit viszont melegen ajánlok, az a Rick Riordan Percy Jackson sorozata illetve a szerző más könyvei. Az indoklás?Szerintem indokolja meg magát a könyvsorozat.

    VálaszTörlés
  4. Azért néhánnyal nem értek egyet... meg persze nem mindegy mikor olvastatnád őket... Ezek közül egyet sem nyomnék általános iskolás kezébe... Tény, hogy változtatni kellene, de azért ne modernizálódjunk már ennyire el. A kötelezőkre szükség van, hogy megismerd a régi nagy íróinkat, át lásd honnan hova jutottunk el. Tény, hogy az általános iskolás kötelezők nem jók... Ott még arra kellene törekedni, hogy megszeresse a gyerek az olvasást, de Jókaira később igenis szükség van... Tény, hogy frissíthetnék a könyvét, hiszen annyi van neki, nem kellene kettőnél leragadni. De az Arab sorozat... hát nagyon nem való ide... Oké, hogy tanul valamilyen szinten más kultúrát de azért nem mindegy milyen körítésben...
    Ha már idegen kultúráról beszélünk ennyiből ide kerülhetne Balogh Boglárka: Love Commando-ja... na az brutálisan éles képet fest az Indiai kultúráról a becsület gyilkosságokról és a szerelemről.
    Általánosban meg igenis olvasniuk kellene Böszörményit... legalább erősítené egy kicsit a magyar tudatukat.

    VálaszTörlés
  5. Háááát, nálam egyik sem, az biztos. Ahogyan az is, hogy a jelenlegieket teljesen le kellene cserélni - csak nem ezekre... Az Arabra? :D
    (Halkan jegyzem meg, csak lábjegyzetben, hogy a bejegyzésben a helyesírást jó lett volna ellenőrizni közzététel előtt... :) )

    VálaszTörlés